Vilka egenskaper har en e-kurs från Klick Data?
Vilka egenskaper har en e-kurs från Klick Data?
Klick Data har skapat e-kurser sedan 1992 då vi spelade in vår första e-kurs digitalt. Denna artikel beskriver vad du som kund får när du köper en e-kurs separat eller ett e-kursutbud i vår kunskapsportal KLMS och dess föregångare K3.
Notera att e-kurs är en kurs producerad av Klick Data eller som använder Klick Datas uppspelningsmotor med egna menyer och sökindex.
En kurs i KLMS är en kurs som kan produceras av en användare eller administratör med meny Skapa.
Klick Datas egenproducerade e-kurser är kurser online som har följande tekniska och pedagogiska egenskaper:
1. De är inspelade och producerade av Klick Data som ansvarar för manus, lärare, teknik och regi
2. De leds av en personlig lärare som med den beprövade orala berättarmetoden leder undervisningen. Och har en guideline att förhålla sig till. Som är beprövad.
3. Läraren visas i bild under kursens gång och som leder undervisningen med inledning av kursen och varje kapitel samt under och mellan delmoment för att sammanfatta slutsatser och kunskaper lärda och varför detta har betydelse. Samt avslutar kapitel och kurs med sammanfattningar av kunskapernas erfarenhet.
4. E-kursen uppspelas i en e-kursspelare som är Klick Datas egenframtagna och som utvecklats i olika versioner sedan 1996.
5. Ekursspelarens har en egen inbyggd meny som gör det möjligt att inom "filmen" hitta till rätt kapitel genom menysystemet. Vilket gör det enkelt att hitta det kapitel eller avsnitt man vill gå igenom eller repetera.
6. Ekursspelaren har ett eget index som är sökbart. Varje e-kurs har indexerats med 180-250 sökord för att användaren skall hitta till ett avsnitt han eller hon behöver lära sig.
7. E-kursspelarens sökindex är indexerat i Klick Datas kunskapsportal Klickportalen K3 och dess uppföljare KlickData KLMS. Ett sökbegrepp som finns i någon av de e-kurser användaren har tillgång till via ett licensavtal ges enkel tillgång till.
8. E-kurserna från Klick Data har sedan 1992 följt ett standardiserat format i spellängd, vilket skapar trygghet för kunder som investerar i dessa e-kurser. En e-kurs är uppdelad i 6 kapitel. Varje kapitel är indelat i 6 underavsnitt om ca. 3 minuter. Ett kapitel är i regel ca. 18-20 minuter. En e-kurs är i regel ca. 2 timmar. I undantagsfall har denna formel frångåtts.
Not. Denna 3*6= 18 minuter för ett kapitel som Klick Data införde vid start 1992 när vi började med videokursproduktion (video tutorials) har (lustigt nog) efterhärmats av TedTalk, vars grundaren Chris Anderson satt en bortre gräns om 18 minuter för han konstaterade att det var "the maximal lenght of human attention". När Chris Anderson mätte tiden för det kanske mest berömda talet någonsin: Martin Luther King Jr klockade han detta till 17:45, vilket bekräftade hans tes. Formatet tvingar också läraren och föreläsaren att kapa ner oväsentligheter och utfyllnad till väsentligheter.
9. E-kurserna från Klick Data är ända sedan starten 1992 inspelade digitalt med chroma-key teknik vilket skapar en närhet till tittaren eller eleven genom att läraren i bild kommer in som "väderpresentatören med kartorna bakom sig" och skapar därigenom en närvaro som väsentligt förstärker inlevelse och inlärning. Den monumentala succén som Klick Data har skapat under sin verksamhet bygger på dessa faktorer.
10. Alla e-kurser från Klick Data är inspelade i studio med professionellt ljus, högsta kamerakvalitet, professionellt ljud och varje scen och klipp är sedan redigerad i efterproduktion. I dagens värld av inspelade material och videopresentationer på YouTube finns alla typer av kvaliteter av olika slag. Klick Datas e-kurser är inspelade med den från inspelningsdatumets bästa förutsättningarna. Det skapar trygghet för kund. På julafton går att se skillnad mellan Disneyproduktionen Ferdinand och Frozen i teknisk bemärkelse. Givetvis finns det liknande tekniska skillnader på Klick datas äldre produktioner av e-kurser och nya.
Klick Data har bland sina många e-kursproduktioner svenskt rekord i försäljning för en enstaka e-kurstitel. Ett svenskt rekord med 435000 sålda enheter på dåtidens främsta digitala media; VHS och CD-ROM. En e-kurs som efter ett kvartssekel fortfarande har kunskap som står sig om Internet (finns bl.a. på Internetstiftelsens Internetmuseum). Klick Data har 261 e-kursproduktioner digitalt i listan nedan. Innan dess hade vi 89 produktioner på VHS, med vår breda pedagogiska erfarenhet. Totalt sett har kundanpassade produktioner med Klick Datas e-kursspelare och den professionella erfarenhet vi borgar för summerat i en produktion av över 400 e-kursproduktioner med detta e-kursformat som bryggat över teknikerna VHS (1992-1996), CD-ROM (1995-2006) och digitalt sedan Internet blev anpassat för videoöverföring 2005-2020 via webben. Pedagogik och teknik i professionell förpackning. Se även History.
Se Klick Datas utbud av e-kurser i KLMS här:
https://klickdata.se/kursutbud
http://shop.klickdata.se/
Se Klick Datas utbud av e-kurser i K3 här: Många av dessa titlar finns ej kvar i KlickData KLMS plattformen.
http://www.klickportalen.se/allaiportalen.lasso
Sidan uppdaterades skapades 2020-06-15
Uppdaterades 2020-11-12